Pytania i komentarze

Zadaj pytanie

edyta Kicinska

Witam moja 9 letnia corka od dwóch lat choruje na epilepsje przyjmuję 2 razy depakine chromo 500 oraz lamitrin 2 razy 100 caly czas zapis eeg jest nieprawidlowy co mam dalej robic.

Dr Piotr Zwoliński
Dzień dobry, nie leczymy EEG tylko pacjenta. W większości przypadków jeżeli napady są dobrze kontrolowane, nieprawidłowe EEG nie skłania nas do zmiany terapii. Jednak do każdego pacjenta trzeba podejść indywidualnie potrzebna jest analiza historii choroby córki- typu i częstości napadów, oraz postawić rozpoznanie rodzaju padaczki. Zapraszamy do CTP Neurosphera
Joanna

Dzień dobry.
Od kilku lat mam epilepsję lekooporną. Biorę vetirę 1250 oraz vimpat 150. Ataków nie mam od roku. Czy podczas brania tych leków rozsądnym jest planowanie ciąży?

Dr Piotr Zwoliński
Levetiracetam jest lekim dopuszczanym w ciąży, Vimpat wstępnie wydaje się być bezpieczny ale za mało jest jeszcze obserwacji na ten temat żeby mieć pewność w tej kwestii. Przygotowując Pacjentkę do ciąży dążymy do monoterapii czyli pozostawienia tylko jednego leku p-padaczkowego. W Pani wypadku mógłby to być Levtiracetam, jednak wszelkie decyzje muszą być podjęte po wnikliwej analizie historii Pani Choroby. Zapraszamy do CTP Neurosphera
Weronika

Panie Doktorze, choruję na padaczkę od 16 r.ż. Obecnie mam 21 lat. Napady mam co 3-5 miesięcy. Przyjmuję Depakine Chrono 1×1000 i Lamotrix 2×75 mg. Zauważyłam, że często napady mają miejsce przed miesiączką. Czy można temu jakoś zaradzić?

Dr Piotr Zwoliński
Dzień dobry, można podjąć próbę leczenia suplementacji hormonalnej, ale niestety nie udowodniono skuteczności żadnej specyficznej terapii skierowanej na napady związane z miesiączką. W Pani przypadku trzeba metodą prób i błędów dobrać odpowiednią, skuteczną dawkę leku p-padaczkowego, który wyeliminuje napady.
Monika H

Dzień dobry Panie Doktorze. Czy padaczka może być bez zmian w eeg.
Byłam na neurologii miałam robione eeg po którym wyszły niewielkie zmiany w falach theta, po tym, zrobiono mi eeg po nieprzespanej nocy, które były ok. Miałam również rezonans, tez ok.
Pierwsza utrata miała miejsce ok 16 roku życia ( nie wiem czy to istotna informacja ale uderzyłam się w wieku kilkunastu lat w glowe z przodu z utratą przytomności) potem była przerwa dłuższa a potem od 21 roku tak średnio co pół roku, rok miało miejsce zdarzenie utraty przytomności. Był ostatnio okres kiedy zdarzało się to raz w miesiacu. 2 tygodnie temu straciłam przytomność kolejny raz…
jak zawsze w nocy, jak zawsze ok 1,5 godziny po zaśnięciu, jak zawsze od momentu przebudzenia ze złym samopoczuciem do utraty przytomności mija tylko ok 1,5 min.
sam brak świadomości trwa kilka/kilkanaście sekund, jak zawsze przy tym mam poczucie duszności i mdłości ( chce mi się wymiotować i mam wrażenie jakbym umierala) jak zawsze po spożyciu alkoholu, albo dzień po nim również tak było ( nie po każdym tracę przytomność, ale potrafię nawet po lampce wina albo jednym drinku- rodzice moi swiadkami). Podkreślam ze alkohol pije naprawdę sporadycznie może 2x w miesiącu.. ostatnim razem po utracie przytomnosci moje nogi były tak miękkie ze nie mogłam sama dojść do toalety, również po raz pierwszy nie utrzymałam moczu.. brałam kiedys również antydepresanty przez pare miesięcy myśląc ze może to nerwica jakaś, niestety nie pomogło, miałam wrażenie, ze wtedy nawet częściej traciłam przytomność.
Rok temu stwierdzono u mnie tezyczke utajoną, zalecenie od neurologa suplementacja magnezu, prawie rok bez nocnej utraty przytomnosci, jednak 2 tygodnie temu mimo suplementów znowu to samo.
Z chorób które mam aktualnie, być może maja wpływ na te ataki, wiec napisze:
– przepuklina rozwodu przełykowego przepony.
-Stwierdzono również u mnie zespół gilberta ( podniesiona Bilirubina- wątroba)
Podczas pobytu na endokrynologii z podejrzeniem hipoglikemii ( która się nie potwierdziła) wyszły przy okazji wysokie ddmery ( 4 krotnie) a także wysoki poziom wapnia. Wypisano mnie ze szpitala i kazali kontrolować te ddmery. Po pół roku zrobiłam badanie ponownie, wyniki były prawidłowe w ddmerach i wapnia.
Zrobiłam mnóstwo badan, wykluczone są kwestie krzepnięcia krwi.
Wiem, ze zdalnie to ciężko cokolwiek, ale chciałabym znaleźć tego przyczynę i zacząć leczenie, nie daje mi to żyć samodzielnie, mam małą córeczkę, a boje się zasnąć, bo nie chce się obudzić z atakiem.. czy to może być padaczka?

Dr Piotr Zwoliński
Dzień dobry, można postawić rozpoznanie padaczki bez zmian w EEG, ale tylko w przypadku gdy występują napady padaczkowe. W Pani sytuacji przebieg epizodów nie jest typowy dla padaczki, nie można tego jednak wykluczyć, za mało mamy informacji. Nie napisała Pani ile czasu trwa u Pani utrata przytomności, jakie są objawy w trakcie tego czasu kiedy jest Pani nieprzytomna. Mam wrażenie że wymiennie stosuje Pani pojęcia utrata przytomności i świadomości. Proszę spróbować podjąć próbę nagrania epizodu. Wskazana jest tu również diagnostyka kardiologiczna - 24h holter EKG.
Tomasz Czowalla

Panie Doktorze, pisze Pan o diecie „przeciwpadaczkowej”, lżejszej formie diety ketogennej. Gdzie mogę znaleźć tę dietę? Przepisy?
Jestem ojcem 5,5-letniego Mikołaja. Miesiąc temu miał on trzeci napad w trakcie infekcji (gorączka przekroczyła 39 stopni). Jesteśmy w trakcie diagnostyki. EEG ma nieprawidłowe – nieliczne władowania napadowe od 0,5 – 1,5 sek.
Proszę o odpowiedź.

Gosia

Witam panie doktorze syn ma stwierdzone miklonie przysenne ale zapis eeg jest nieprawidlowy Zapis czynnosci bioelektrycznej mozgu ze zmianami zlokalizowanymi obustroni znad odprowadzen centralnych ciemieniowo- potylicznych oraz srodkowo- skroniowych w sennosci i we snie syn ma 8 lat diagnozowany byl z powodu tych mikloni padaczki niestwierdzili i niebierze lekow ale martwie sie czy przez ten zapis i te miklonie synowi grozi padaczka czy moze nigdy jej niemiec prosze o odpowiedz dziekuje

Dr Piotr Zwoliński
Dzień dobry, to samo pytanie zadała Pani w mailu- proszę sprawdzić przesłaną przez nas odpowiedź.
Tomasz Wodniczak

Dobry wieczór Panie doktorze
Jestem 37 latkiem który pierwszy atak dostałem 11 września rozpoczęło się błyskami w lewym oku drganiem głowy i utratą przytomności wizyta w szpitalu 2 razy Eeg,MR oraz Tk z kontrastem wszystkie badania ok został przepisany mi lek Vetira 2razy 250 a po dwóch tygodniach 2 razy 500 po dwóch tygodniach kolejny taki sam duży atak teraz dawka 2 razy 750 mam ataki 2 /3 razy w tygodniu błyski w lewym oku ok 5 minut i po ból głowy chcę raz a porządnie zdiagnozować

Dr Piotr Zwoliński
Istnieje mozliwość, że zastosowana dawka leku jest jeszcze niewystarczająca. Diagnozowanie przez internet jest niemożliwe. Zapraszamy do CTP Neurosphera
Paweł

Dobry wieczór. Panie doktorze, teoretycznie po jakim czasie bez napadów rozważa Pan odstawienie leków u swoich pacjentów? Moj syn z.Westa w monoterapii convulexem, po terapii synacthenem (skuteczność juz po 1 dobie), po dziś dzień bez objawów padaczki, czyli ponad 15 mcy z łącznych 17 od diagnozy. Dodam, że dziecko nadrabia zaległości rozwojowe, ale convulex mocno wpływa na napięcie mięśniowe, chód jest b. chwiejny. Mam wrażenie, że im większe stężenie leku we krwii tym dziecko mo gorszą rownowagę i koordynację. Oczywiscie leczenie padaczki jest priorytetem, ale zastanawiamy się czy rozwój syna nie byłby jeszcze lepszy gdyby nie convulex. Dodam, że eeg 3 z rzędu czyste, rezonans też w porzadku. Z góry dziekuję za odpowiedź.

Dr Piotr Zwoliński
Dzień dobry, o odstawieniu leku zaczynamy myśleć najwcześniej po 2 latach bez napadów. Każda taka decyzja jest złożona i musi zostać podjęta indywidualnie po dokładnej analizie sytuacji klinicznej, przebiegu choroby i wyników badań dodatkowych.
karol chodkiewicz

Witam.
Przepraszam za pomyłkę w adresie mojego e-maila.
Chciałbym zapytać, czy jest możliwa zmiana leków w moim wieku (68 lat). Od wielu lat zażywam luminal i fenytoinę.
Pozdrawiam

Dr Piotr Zwoliński
Przy tej kombinacji leków powinno się raczej zacząć od zejścia z Luminalu, jednak przypadek każdego pacjenta trzeba rozpatrywać indywidualnie. Proces ten musi być stopniowy-bardzo powolny, wielomiesięczny (w zależności od dawki jaką Pan stosuje). Zejście z tego leku po wielu latach stosowania jest trudne, ale nie jest niemożliwe.
Anna Mikulska

Dzień dobry czy mogę pracować przy komputerze ,czy nie wpłynie to na moja padaczke ,czasami wyłańczam sie na min. Pozdrawiam

Dr Piotr Zwoliński
Jeżeli zauważy Pani że częstość wyłączeń jest istotnie większa podczas pracy na komputerze, należałoby ograniczyć pracę przy monitorze.